Haapajärven Kiilat ja Ysikaks Nivala yhteistyöllä rakentamaan pelaajille mahdollisuuksia
Julkaistu: 04.10.2022 12.00

Haapajärven Kiilojen ja Ysikaks Nivalan 2008 ja 2009 vuosina syntyneet D -pojat ovat vuosien mittaan kohdanneet toisensa pelikentillä lukuisia kertoja. Tulevalla kaudelle kenttä ja maalit kasvavat miesten mittoihin ja pelitavaksi vaihtuu 11 vs. 11. Seurojen ja joukkueiden peliuriltaan sekä muutoin jalkapallon parista toisilleen tutut toimijat totesivat yhdessä ja yksissä tuumin yhteisen joukkueen olevan mahdollisuus. Vieläpä erinomaisen hyvä sellainen.

Kasvava pelaajamäärän tarve, toisilleen tutut pelaajat ja joukkueiden taustat, paikkakuntien lyhyt välimatka sekä seurojen halu tarjota pojille mahdollisuus jatkaa kuningaslajin harrastamista tavoitteellisesti, saivat seurat lyömään hynttyyt yhteen, ja työnimellä HaNi United synnytetty YJ (yhdistelmäjoukkue) parkaisi ensirääkäisynsä.

Yhteisjoukkueen toiminta käynnistyi virallisesti Haapajärven Lämpö Areenalla järjestetyn leiripäivän myötä. Päivän valmennuksesta vastasivat joukkueen päävalmentaja Joni Toivonen yhdessä muiden valmentajien Alex Anttilan ja Roni Hurmeen kanssa. Joukkueen ryhmäytymistä, jalkapalloharjoituksia ja pelitapaluentoa rytmittivät hyväntuulinen tarinointi ja huoltopoppoon paikalle taikoma, maistukainen Hodari -piste!

Hyvin suunniteltu ja toimiva pelaajapolku jalkapalloilijana on ollut molemmille seuroille tärkeä strateginen tavoite. Nyt työtä alueellisen pelaajakehityksen eteen tehdään yhdessä, leveämmin hartein ja suuremmin valmentaja- ja pelaajaresurssein. Seurojen välillä on tehty yhteistyötä jo aiemminkin, mutta nyt tekemisen tasoa pyritään nostamaan edelleen.

Haapajärven Kiilojen jalkapallojaoston puheenjohtaja Juha Palosaari iloitsee yhteistyön käynnistymisestä. "Tämä on todella tärkeä juttu meidän seuralle. Pojat saavat erinomaisen tilaisuuden kehittää itseään pelaajina ja jatkaa harrastamista alueella, sekä työskennellä erinomaisen valmennustiimin alaisuudessa", Palosaari summaa yhteistyön merkitystä. Samoilla linjoilla on myös Ysikaks Nivalan puheenjohtaja Teemu Isoaho. "Kyllä tämä on tärkeä askel meille ja koko alueen jalkapallolle. Hyvin suunniteltu ja laadukas pelaajapolku on perusedellytys korkeampia urheilullisia unelmia tavoiteltaessa", Isoaho naulaa. "Mikäpä sen parempaa, että yhteistyötä päästään rakentamaan naapuriseuran kanssa", miehet päättävät lopuksi.